افزایش تسهیلات هم چاره ی رکود نمی شود
نوشته شده توسط : آهن پرایس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، با افزایش مبلغ تسهیلات مسکن قدرت خرید مردم هیچ تغیری نکرده است بلکه با وجود تورم توان خرید مسکن جامعه کاسته شده است وتسهیلات ۱۶۰میلیونی اعطایی بانک مسکن تنها حدود بیست درصد از قیمت یک واحد مسکونی با متراژ۶۰ را پوشش می دهد.

این کاهش قدرت خرید مردم در تابستان امسال با نوسانات بازار های موازی شروع شده و اکنون در اوج خود قرار گرفته و این بازار را دچار رکود تورمی  کرده است.

بالا بردن رقم تسهیلات خرید، تنها به نفع سفته‌بازان  و سوداگران در بازار مسکن است چرا که هرچقدر به متقاضیان تسهیلات با سقف بالاتری پرداخت شود اثر خود را در افزایش قیمت مسکن نشان می‌دهد. از سوی دیگر افزایش ۴۰ میلیون تومانی وام خرید مسکن که مدت ها قبل مطرح شده بود در صورت محقق شدن در حال حاضرهم، هیچ تاثیری در افزایش قدرت خرید مردم با توجه به رشد ۸۳ درصدی قیمت مسکن در کلان‌ شهر تهران نخواهد داشت . البته در حال حاضر به نظر می‌رسد سیستم بانکی، برنامه‌ای برای افزایش مجدد سقف تسهیلات ندارد.

به دنبال افزایش قیمت مسکن، عباس آخوندی ‌وزیر سابق راه و شهرسازی پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات از ۱۶۰ به ۲۰۰ میلیون تومان را ارائه کرد اما این پیشنهاد هنوز مورد موافقت بانک مرکزی قرار نگرفته است. افزایش ۲۰ میلیون تومانی تسهیلات از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. هم‌چنین در حوزه ساخت، بنا بر اظهارات انبوه‌سازان، تسهیلات و مشوق‌های فعلی نمی‌تواند بخش خصوصی را برای تولید مسکن ترغیب کند.

 برخی معتقدند که: با ارایه بسته‌های تشویقی، تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی می توان به حوزه‌ی تولید مسکن کمک کرد،تا این بازار سردرگم بتواند راه خود را پیدا ‌کند و نهایتا قیمت مسکن در بازاربه تعادل برسد، این اندیشه با توجه به کاهش بودجه دولت وسیستم بانکی که منابع جدیدی برای اختصاص به هیچ یک از دو حوزه خرید و ساخت مسکن ندارد، به راحتی نقض می شود.

شما می توانید به منظور اطلاع از آخرین وضعیت بازار آهن، بازار فولاد و بازار مسکن به اتاق خبر سایت آهن پرایس مراجعه نمایید.

رای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.





:: بازدید از این مطلب : 394
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 آبان 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: